TravelByPhoto.nl

DEEL 5

Deel 5 – Vliegen naar Delhi

Voor bij het reisverslag

Als u bij het lezen een foto aanklikt dan wordt deze ver­groot. De foto′s kunnen ver­volgens achter elkaar als diashow bekeken worden. Als u een link, bij voorbeeld: Namasté; aanklikt dan wordt deze geopend. De in het reis­verslag op­ge­no­men filmclips zijn HD op­na­men. De clips wor­den geopend en kunnen bekeken worden in een apart venster dat vanzef opent als u op af­beelding met het pijltje klikt.

Dag 22 - Woensdag 22 juni

Vanmorgen om 5 uur op want we moeten om half 6 naar vliegveld van Leh. Onze "privé ­bediende", die we altijd begroeten met Namasté in plaats van Ju-le omdat hij uit Agra (Rajasthan) komt, staat al in alle vroegte klaar. We hadden de avond tevoren afscheid willen nemen omdat we vroeg weggaan, maar hij stond erop er te zijn als we weggaan. Als Jan om 5 uur even het balkon oploopt staat hij al klaar met een blad met thee en koekjes.

...

Hij zwaait al naar Jan en komt gauw het blad brengen. Wat een aardige mensen toch!

Op het vliegveld gaat het redelijk vlot.

Om 7.45 gaan we de lucht in. Het is een vlucht van 5 kwar­tier, maar ERG mooi!

... ...

Boven Ladakh een schitte­ren­de blauwe hemel en heel goed uitzicht op de bergen van de Hima­laya. Richting Delhi gaat het steeds meer dichtzitten.

...

We landen veilig op Delhi Indira Gandhi Airport. WAUW, héét!! Een dikke 40 graden en bovendien erg vochtig en smog! Da's wel even wennen na de berglucht en de heldere sterrenhemels!

Delhi

We worden weer afgezet bij Broadway Hotel. Het is een goed hotel. Onderweg zien we hoe Delhi bouwt aan verdere modernisering van het vlieg­veld en de grond eromheen. Ook met de beplanting is men druk bezig. Alles moet aan­trek­kelijker gemaakt worden. Richting hotel wordt het steeds authentieker.

Bij stoplichten nogal wat bedelaars die op je raam kloppen. In Ladakh geen zwerver gezien, en Thinles zei dat die er ook niet zijn, want die kunnen niet over­leven met - 25 graden.

... ...

In ons hotel blij­ven we 1 of 2 uurtjes.

Daarna gaan we vlak ach­ter het hotel de wijk in.

Daar was het meteen raak. Smalle straatjes, oa de vlees straat met allemaal kleine slagertjes. En een soort afval­plek waar giga rotzooi is en giga stank... We kuieren lekker rond, heel rustig. Bij Mac donalds zoeken en vinden we verkoeling. Want wat is het heet het zweet loopt ons in straaltjes van het hoofd.

... ...

Hier is het nog de vertrouwde chaos van spinnewebach­tige bedrading, of nee, een spin heeft een heel wat regelmati­ger bedrading. Later thuis zie ik in een tv programma dat er per dag alleen al in Delhi 7 mensen geëlektrocu­teerd worden... Rommel over­al, heel veel stof, bezwete mensen (wij ook dus), veel armoede vergeleken met Ladakh. Ook veel meer ver­schil tussen rijk en arm. Mensen die met grote zakken plastic zwerf­afval bij elkaar zoeken voor een aalmoes en mensen die overal op de grond slapen.

Net als koeien en honden, die slapen ook overal. Riksja rij­ders die maffen in hun riks­ja's in de gekste houdingen.

Overal mensen die wonder­lijke brouwsels frituren. En als je ziet wat er allemaal op die riksja's vervoerd wordt... lange ladders, grote pakken met van alles en nog wat, en natuurlijk ook veel mensen. Het valt niet mee vooruit te komen als de weg een stukje omhoog gaat. Soms is er ook een duwer om vanaf de achterkant een beetje te helpen.

Na een lange wandeling door de stad nemen wij een fiets riksja terug naar het hotel. Maar het kost de man veel moeite. Volgende keer toch maar een tsuk tsuk nemen. Even afkoelen op de kamer en dan nog een poosje de straat weer op.

We zijn nog een paar dagen in Delhi en we willen er alles uit­halen. Uitrusten den we wel weer in Nederland. In de straat van het hotel zitten een stuk of 6 mensen op straat met type machines. Zij typen de belangrijke brieven voor de mensen die dat zelf niet kunnen. Het lijken officiële documenten, en er wordt veel gebruik van gemaakt!  Terug naar het hotel.

... ...

We hebben een goede kamer met uitzicht op de moskee. We drinken wat bij de bar van het hotel en krijgen er pinda's en frietjes bij.

Vervolgens blijken de frietjes dan wel op de rekening te staan (??). Maar ja, als het totaal in dit hotel 3.30 euro is voor lassi en bier en pinda's en friet, dan is het ook wel goed zo ook. En dit al in een heerlijke koele ruimte. Voor vanavond 8 uur reserveren we een tafel. Dit is een be­roemd hotel waar ook het eten heel goed bekend staat.. Haute Cuisine op z'n Indiaas. Gevulde champignons en ronde spinazie dingetjes. Erg smaakvol. De soep is wat pedis; als je een keelont­ste­king had zou je je bacteriën meteen, zonder kuurtje, kwijt geweest zijn. Het restaurant is erg leuk met die gietijzeren trap en die hele oude Engelse auto in de eet ruimte.

We nemen deze laatste 3 dagen internet op de kamer. Kunnen we rustig kijken als we willen en proberen goede plaatsen te reserveren voor de terugweg (dit lukt overi­gens niet; op elke site kunnen we komen behalve de Luft­han­sa site waar je kunt inchecken). Op de kamer nog even wat tuttelen en inter­net­ten. Héérlijk geslapen snachts met zowel ventilator als airco!

Dag 23 - Donderdag 23 juni

... ...

Pas om 8.45 opgestaan om te ontbijten. Geen haast van­daag. Is het ook veel te warm voor. Onze kamer is wel erg lekker. Hij is goed te koelen en er is een bureautje en 2 lekkere stoelen en een goede warme douche!

Pas rond een uur of 11 ver­trek­ken we uit het hotel. We nemen de chuk chuk naar Connaught Place. Maar daar blijkt het, tussen de rommel door, toch wel erg modern. Grote merkwinkels als Adi­das, Hilfigger en zo. Dat is niet waar wij voor gaan.

Bijna al die winkels hebben een beveiligings beambte voor de deur die als wij langs­komen meteen de deur open zwaait wat hij voor de "gewone" Indiër dus niet doet. Nogal wat opdringerige mensen ook, hier. Als je even op je kaartje wilt kijken vliegt men op je af om je naar zaak­jes te brengen waar zij dan weer wat aan hopen te ver­dienen. Ook al heb je 3x duidelijk nee dan nog blijven zo doordrammen.

Je kan er wel lekker wat drin­ken, dus dat doen we. Daarna hebben we het al snel weer gezien. We gaan terug naar Old Delhi. Dat is toch altijd het leuks. ... ...

Chandni Chowk. Daar weer wat slenteren en kijken hoe alles zich hier verplaatst. Wat een drukte!! Alles krioelt door elkaar. Véél geuren en ook een kakofonie van geluid van diverse soorten toeters en andere herrie.

We gaan wat antiek achtige winkeltjes in maar dat stelt niet veel voor. Vooral heel veel koperwerk. Het is zo'n 43 graden nu, en dat valt niet mee.

Bovendien heeft Ingrid zo hier en daar het gevoel dat ze haar mond goed dicht moet houden omdat er anders een vlieg naar binnen zou kunnen vliegen. We verbazen ons weer over de mensen die in alle houdingen kunnen sla­pen. Ook wel trieste figuren met wonden aan de benen waar de vliegen op zitten. Daar wordt je niet vrolijk van. Je zou ze wel willen verbin­den.

... ...

De dag eerder vonden we ergens een bankje waar we vandaag ook weer even zitten. Gewoon kijken naar alles wat je ziet. Dan retour hotel, naar de frisse kamer.

's Avonds met de chuk chuk naar restaurant Karim's. We lazen erover in de boekjes. Het eten zou er heel goed zijn. Als we het niet gelezen had­den zouden we er niet terecht gekomen zijn, want het zag er van buiten niet alleen maar aantrekkelijk uit, maar het was leuk en lekker en hele vlotte bediening.

Tot laat is het in deze buurt heel bedrijvig op straat. Het lijkt wel net zo druk als over­dag. De eettentjes maar ook de riksja's die weer allerlei (on)mogelijke dingen vervoe­ren.

Dag 24 - Vrijdag 24 juni

De koek is op!

... ...

Nog 1 dagje Delhi in want we vliegen snachts pas naar huis. We sms-en onze zoon Gerben dat het in Delhi 43 graden is. Maar, baas boven baas; Gerben zit op dat moment in Koeweit en daar is het 49 graden! Ons hotel kijkt dus uit op het pleintje van de moskee, en dat is erg leuk; altijd wat te beleven. Als de mensen in de moskee zijn voor een gebed gebeurt er ook van alles buiten. Kinderen die met z´n allen klimmen op mo­toren van de moskee gan­gers.

Op de platte daken zijn kin­de­ren aan het vliegeren. Andere kinderen die duidelijk te laat zijn, komen aanren­nen, schieten hun sloffen uit en vliegen de moskee in. Benieuw hoor ze daar ontvan­gen worden.

...

´s Avonds zijn de kinderen aan het cricket spelen op het pleintje. Ze slaan de ballen enorm hoog. Er zit dan ook niet voor niets gaas voor de hotelramen...; Ineens een heleboel roofvogels voor het raam. Er moet ergens eten voor ze zijn. Misschien krij­gen ze ergens vlees afval? Mooi hoor!

We doen vandaag rustig aan. Gaan nog even naar de oude stad, waar het weer 43 graden is. We bezoeken de Spice mar­ket en moeten daar heftig niezen!! Als je hier elke dag werkt heb je het niet goed en hebben je longen het flink te verduren! We laten ons weer afkoelen bij MacDonald en shoppen nog even. Kopen 2 nandi´s bij een antiekwinkel. Drukte en chaos hier. Alles wordt per riksja vervoerd.

Er wordt hier wat afgezweet! Om een uurtje of vijf zijn we weer in het hotel. Gelukkig hebben we de kamer tot ver­trek. Even liggen, muziekje luisteren. Rond half 8 naar de pub van het hotel. Jan een biertje, Ingrid een lassi. We eten chicken sizzler. Erg smakelijk. Om 22.45 worden we opgehaald voor vertrek naar het vliegveld.

Wat was dit een geweldige reis. Een beetje een valse start omdat de reisagent uit Delhi duidelijk andere plannen met ons had dat wij wilden, maar op alle fronten meer dan gecor­rigeerd in Ladakh, Op de top van de wereld een para­dijs voor reizigers met gewel­dige bewoners.

Dit moet je eens in je leven meegemaakt hebben!