TravelByPhoto.nl

Deel 4 - Ladakh 2, Leh - kloostertour - Tshomoriri tour

( kaart)

Voor bij het reisverslag

Als u bij het lezen een foto aanklikt dan wordt deze ver­groot. De foto′s kunnen ver­volgens achter elkaar als diashow bekeken worden. Als u een link, bij voorbeeld: Namasté; aanklikt dan wordt deze geopend. Wanneer ver­wezen wordt naar de kaart van bij voorbeeld Ladakh, dan kan deze opgeroepen worden door de link: kaart aan te klik­ken. De in het reis­verslag op­ge­no­men filmclips zijn HD op­na­men. De clips wor­den geopend en kunnen bekeken worden in een apart venster dat vanzef opent als u op af­beelding met het pijltje klikt.

Dag 17 - vrijdag 17 juni

Vrije dag in Leh. We doen rustig aan. We hebben goed geslapen maar zijn toch nog wel een beetje moe. We zijn dan ook steeds veel op pad geweest. Na het ontbijt blij­ven we nog een poos lekker op het balkon. We gaan het stadje in en shoppen nog een poosje. We scoren een mooie gebedsmolen, en een sjaal. Tussen de middag rusten we nog en savonds gaan we het stadje weer in. Lekker zo´n dagje tutten tus­sen­door. Ook nog 4 mooie kettingen gekocht!

Dag 18 - zaterdag 18 juni

... ...Vandaag een excursie naar 3 prachtige kloosters in de Indus Vallei. We worden door Thinles opgehaald met dit keer een andere chauffeur en een busje.

Het eerste klooster is Thikse kaart , op 3280 meter. Het klooster is zo´n 600 jaar oud en bestaat uit 12 bouwlagen die tegen de berg opgebouwd zijn met als hoogtepunt de woning van een gereïncar­neer­de lama op de top.

... ...

De Gonpa bevat 10 tempels, onder het klooster zelf zijn de huizen van de ongeveer 100 monniken van de gele-hoed sekte van het boed­dhis­me die er verblijven. Het kloosterkomplex is erg goed onderhouden en enorm foto­geniek! Het doet qua opbouw denken aan de beken­de beelden van het Dalai Lama paleis in Lhasa, Tibet.

Het tweede klooster dat we bezoeken is het veel kleinere Thakthok klooster kaart

Tharkthok betekent rotsdak en dat klop wel. Het klooster is in en tegen de rotswand op 3880 meter gebouwd rond een meditatiegrot van de 8e eeuwse Tantrisch Boeddhis­tische meester Padmasamb­hava. Indrukwekkend!

... ...

Het derde klooster is het beroemde Hemis klooster ( kaart) op 3650 meter.

Het Hermis klooster is het grootste en rijkste klooster van Ladakh. ... Het klooster beschikt over een zeer rijke collectie van oude reli­kwieën die in een museum zijn ondergebracht. We be­zoeken het museum en slenteren een tijd rond inde gebouwen en op het binnen plein.

Een oude monnik met een grote bril zingt daar mantra´s en bespeelt de bekkens. Monniken oefenen voor de dans met de heilige maskers die één keer per jaar opge­voerd wordt. Het was heel bijzonder. De monnikken trekken zich overigens niets aan van bezoekers en gaan geconcentreerd hun eigen gang.

... ...

Dat geeft ons ook veel vrij­heid. We eten nog wat bij het klooster hier. In alle kloos­ters wordt hard gewerkt aan renovatie.

Er veel bouwactiviteiten In Ladakh. Er worden veelal geen stenen uit een steen­fabriek gebruikt, maar een mengsel van natuurlijke stenen van klei.

... ... We zien in Leh regelmatig mannen met een grote con­tainer water op een kar. Met die kar rennen ze met een rotvaart rond, heuvel af en iets langzamer heuvel op. Ze delen water uit. ´S morgens vroeg staat er ook ergens een vrachtwagen met water, met een hele rij wachtende men­sen erbij die plastic flessen laten vullen. In de rij voor water; duidelijk een schaars goed hier! We merken allebei wel dat we snel moe worden van het lopen op trappen en het geaccidenteerd ter­rein.Toch wat tekort aan zuurstof denken we in combi met een verkoudheid. Maar we hebben er niets door hoeven laten.

Dag 19 - zondag 19 juni

Acht uur vertrek voor een drie-daagse excursie naar Tshomoriri ten zuid- oosten van Leh. Het op 4530m hoog gelegen turkooisblauwe Tsho Moriri ligt het hart van het nomadengebied. Thinles en Jigmet zijn weer onze bege­leiders dus dat komt wel goed! Het begin van de route veel dorre stukken, met af en toe verrassend een soort struik met rozen. Langs de weg hier, waar nogal wat ongelukken gebeuren, staan allemaal bordjes met leuzen als;

... ...

- Better Mr. Late than late Mr!
- Drinking whiskey, driving risky.
- It´s not a rally but a valley!
- Heaven, hell or Mother earth, the choice is yours.
- Overtaken beware of Undertaker.
- Don´t gossip, let him drive.....

... ...

De tocht wordt steeds fraaier. Als we een bocht om gaan zien we een klein meer liggen. Verstilt, heldere licht blauwe en groene tinten van het water, prachtige groene bergen met de witte sneeuw­koppen daar achter, witte zout uitslag, twee enorme schapenkuddes met hun herders en een paar noma­den tenten.

...

Ladakh is echt een paradijs voor reizigers. We zijn gestopt en genieten van de rust en het uitzicht. We zijn zelf geen echte wandelaars; een echte trekking is niet voor ons weggelegd, maar hier diep in de verlatenheid van het hooggebergte is het net alsof we een trekking maken maar dan met de auto. Uniek en heel foto­ge­niek.

We rijden verder en stoppen bij een nomadentent en bezoeken de familie.

... ...

De mannen zijn er niet en oma houdt de wacht bij de tent, de kin­deren en een deel van de kudde met nog maar pas geboren geitjes. Aardige mensen!

Dankzij Thinles en Jigmet kunnen we een beetje com­mu­niceren, maar veel is het niet. We hebben ballonnen voor de kinderen en dat werkt overal in de wereld. Binnen de kortste keren veel gegil, gegooi en achter elkaar aan hollende kinde­ren.Ze hebben hier de ruim­te! De geiten zijn weer Pasmina geiten met lage haren. De pas geboren geitjes zijn aandoenlijk.

Uiteindelijk gaan we weer verder en ko­men bij het grotere Tsokar meer( kaart) We passeren ergens een legertent waar een soldaat meneer Singh vraagt of we misschien iets van zijn tafeltje willen kopen… Jan koopt een bordje van de hoge pas; een porseleinen bordje.

We rijden door naar een dorpje. Het is hier een beschermd gebied, een natuur reservaat op zo'n 4500 meter.

Het grote Tsokar meer is ruim 95 meter diep. Vorig jaar was de WNF of de UN hier met een bootje om de diepte te peilen. Maar er brak een hevige storm los die erg veel schade veroorzaakte. Gevolg; de monniken waren erg boos vanwege het ver­storen van de rust van dit heilige meer, en ze mogen nooit meer komen! Straf van de goden!

... ...

We gaan met elkaar op zoek en vinden een kamer in een heel eenvoudig guesthouse: Tsomo Ri Ri guesthouse in Thukje kaartPrima voor een nachtje. Een hurk wc achter in de gang, maar een ruime kamer met een prachtig uit­zicht over het meer. We zijn de enige gasten.

...

Thinles komt ons champig­nonsoep en versgepofte popcorn brengen op de kamer. Heerlijk! Daarna lopen een stuk richting meer, maar dat is toch wat verder dan het lijkt, en het wordt op een gegeven mo­ment wel erg drassig ook. Dit meer is dieper en meer don­kerder blauw van kleur als het vorige. Jan loopt door naar het meer. Ingrid gelooft het wel gaat ergens lekker zitten. Wat een mooie besneeuwde bergen weer in de verte.

... ...

Als we terug komen van onze wandeling heeft Thinles het eten klaar. Luxe hoor! De maaltijd was weer gevarieerd en lekker.´S nachts niet zo heel lekker geslapen. Veel last van dichte neuzen en ook steeds bloed bij het snuiten. Ook veel last van die ...... blaffende honden.

Dag 20 - Maandag 20 juni

We worden wakker en genieten van het uitzicht vanuit de hotelkamer. Fraai!!! Thinles heeft een smakelijk ontbijtje gefa­briceerd; pannenkoeken en omelet. We eten het binnen in de ontbijtzaal van het Guesthouse en nemen onder het ontbijt de natuur buiten nog maar eens in ons op. Je zou zo´n gelukzalig moment in de natuur voor altijd wil­len vasthouden.

... ...

Mooi weer. Stralend!! Vlak na ons vertrek uit Thukje zijn we weer ge­stopt bij een nomadententen. Het blijkt een heuse nederzetting met meerdere tenten, families en kuddes. De mannen staan net op het punt om met de kud­des weer de bergen in te trekken. We kijken ze na. Als snel zijn ze achter de horizon verdwenen. Niet alleen de geiten maar ook de mensen zijn hier erg behendige klim­mers!

Even wat “gepraat” bij de tenten en uiteindelijk bieden we een vrouw en kind een lift; zij moeten naar een nederzetting verderop. Ze is heel blij dat ze mee mag. We hebben al meerdere mensen een lift gegeven. Er wordt altijd eerst aan ons gevraagd of we er geen probleem mee hebben. Maar wij vinden het natuurlijk prima. Bijzonder dat we op deze manier nog een beetje aan het vervoer mee kunnen werken. Liften is hier heel gewoon en men neemt je snel mee. Moet ook wel want er is weinig verkeer en de afstanden in de bergen zijn natuurlijk dubbel zo lang.

We zien onderweg wilde ezels en bergmarmotten en yaks. Wij vinden het eerste meertje van gisteren eigen­lijk indrukwekkender dan het grote, vanwege de heerlijke stilte en de ongereptheid van niets anders dan een paar tenten en wat dieren. De wolken boven het meertje zorgen voor steeds veran­derende kleuren van het water.

We lunchen - gezeten op een matje - aan de oevers van het Thadsan Kanu meer meer. Een raadsel waar die dekselse Thinles al dat eten nu weer vandaan haalt zo midden in de wildernis, maar het is er en we worden op deze unieke plek weer uitstekend ver­zorgd.

Doorgereden naar het Tsomoriri meer ( kaart), een zoutmeer. Veel lagen zout aan de randen.

... ...

Dan door naar de homestay in Korzok, maar dat is wel een héél klein hokje zonder raam of iets, geen stoel ook, we bespreken het en beslui­ten verder te rijden. Aan de andere kant van het meer is een tentenkamp. Daar staan 2 persoons tenten en die zien er prima uit.

Weer zo´n kleine 4500 meter hier. Hoog hoor! Er staat flinke wind. We doen het rustig aan. We hebben allebei een beetje moeite met ademhalen, en de neuzen zijn ook steeds nog niet schoon. Blijft wat bloederig - al een week nu.

Wel maken we nog een flinke wandeling langs een de stupa die mooi ligt in het avond­licht. Fraaie stenen liggen eromheen. Met daarin uitge­houwen de mantra´s en het gebed van hier. Thinles en Jigmet hebben buiten het tentenkamp hun tent op gezet. We zien ook nog een aantal backpack trekkers van de berg af komen. Ook zij zetten hun tentje buiten het kamp op.

...

´S avonds eten we in de tent van Thinles en Jigmet. Een fraaie ruime tent met keu­ken­hoek. Wat hebben ze het weer leuk aangekleed; de ijzeren kist is de tafel en de bankjes zijn hun slaapmatjes. Zelfs kaarsjes hadden ze aangestoken. Toe hadden we .....Chocoladetaart! Gebakken op hun eigen kamer, de dag ervoor. Lekkere taart! Kan het gekker?

Op weg naar onze eigen tent genieten we van de sterren­hemel!!!!!!!

Dag 21 - Dinsdag 21 juni

Lekker geslapen in de tent. Ingrid is rond 5 uur ´s morgens al wakker, maar we hadden de avond ervoor na 21.00 uur al geen elektriciteit en dus geen licht meer, daar­om evengoed genoeg slaap gehad. Lekker wat luisteren naar de muziek van de mp3.

... ...

Om 7 uur smorgens zitten we al voor de tent in het zonne­tje. Net als Ingrid zegt datze nog wel een uurtje zo in het zonnetje zou willen zitten valt er ineens sneeuw .... maar de zon is er nog en al gauw stop het sneeuwen weer. Leuk!

Rond half 8 ontbijt bij de tent van Thinles en Jigmet. Een lekkere omelet en versge­bakken brood. En alles weer leuk gedekt op de ijzeren kist.Na het eten zitten we nog even voor onze tent in de zon, tot zij alles opgeborgen hebben en reisklaar hebben gemaakt.

Rond half 9 vertrek. Ja, wéér zo´n mooie ruige tocht door de bergen. Heel veel gezien oa véél bergmarmotten, wilde ezels, een yak kudde, en wilde paarden. We gaan weer over de Tanglang pas, en dit blijft schitterend! Er ligt nog best veel sneeuw.

...

We lunchen ergens bij een beek tussen de "rode" bergen. Picknicken dus, met weer allerlei lekkers.

Na het eten nog even een "steen verleggen op aarde" stenen in de rivier gooien blijft leuk. Thinles en Jigmet nemen een bad in de berg­rivier maar dat is ons toch echt te koud.

Rond 3 uur zijn we weer in ons hotel in Leh. Op het balkon met een thee lekker bijkomen van de tocht. Tegen 5 gaan we Leh nog even in. Internetten. Een lekkere lange mail van Marjon. Alles goed thuis gelukkig. We eten bijop het dakterras van restaurant Leh view. Het restaurant was net open. Aan de wc was niet te zien dat ze net open zijn. Mooi uitzicht op de hoofdstraat en de moskee.

... ...

We hebben wel lekker gegeten, maar het duurde een eeuwigheid! Helaas vanavond een keer geen camera mee en we komen hier niet meer, want de volgende morgen vertrekken we weer. Met koffie nog even op balkon kamer zitten en dan opfrissen, koffers pak­ken en naar bed.