TravelByPhoto.nl

Reisverslag Rajasthan, Agra and Varanasia
Deel 2

Voor bij het reisverslag

Als u bij het le­zen een foto aan­klikt dan wordt deze ver­groot. De foto′s kunnen ver­volgens achter elkaar als dia­show bekeken worden. Als u een link, bij voorbeeld: Shoe­string aanklikt dan wordt deze geopend. Wanneer ver­wezen wordt naar de kaart van Zuid India, dan kan deze opgeroepen worden door de link: kaart aan te klik­ken.

De in het reis­verslag op­ge­no­men film­clips zijn HD op­na­men. De clips wor­den geo­pend en kunnen bekeken wor­den in een apart venster dat vanzef opent als u op af­beelding met het pijltje klikt.

Week 2

Dag 8, Jaisalmer

(kaart)

Jan is gelukkig weer aan­zien­lijk opgeknapt. We laten ons naar het fort brengen. Schit­terend hoe het fort daar ligt; trots in de zon met haar 99 bastiljons!

De hele morgen door de stad gelopen binnen de muren van het fort. We verwonderen over al het moois; de huizen de mensen, de kleuren en de geuren. Een paar leuke sou­ve­nirs kopen we. Jasjes en sjaals. Op een dakterras drin­ken we wat. Tussen de mid­dag gaan we naar het hotel.

...

We laten onze kleren voor weinig geld wassen.Dat is erg handig want je bent overal maar zo kort. In een dag ligt alles weer schoon voor je klaar.

's Middags een riksja naar het fort  en door de straatjes slenteren. Paleizen en tem­pels laten we verder voor wat ze zijn. We kopen armband­jes, sjaals en kussensloopjes. Uitgebreid onderhandelen dus!

Ik heb nog even naar huis gebeld en dat ging prima. Voor 50 roepies (ong. 1 euro) minutenlang zitten kletsen. Dat lukt je op je mobieltje niet!

...

Heerlijk weer gezeten op een dakterrasje. Wat een uitzicht. En overal gebeurt wel wat. Aan het eind van de middag internetten. Gaat ook prima in zwaar bewierookt pandje.

Bij het verlaten van het fort komen we wel zo’n 70 man/ vrouw tegen die het fort in­gaan in mooie kledij.

Later komen we weer een zing­end gebeu­ren tegen. Even kijken dus. Schoenen uit. Erg leuk hoe je hier overal uitge­no­digd wordt. Als je je aanpast, schoenen uit doet en niet te veel op de voorgrond treedt, kun je alles zien. We krijgen bij het weggaan nog een soort hostie. Een klontje van iets onbestendigs maar dat hebben we even later maar aan een heilige koe gegeven. Moet ook goed zijn! De koe­ien eten nl. voornamelijk kran­ten en karton lijkt het.

Bij een Italiaan op de stads­muur gegeten. Erg lekker overigens. We besluiten ons­zelf te trakteren op een half flesje wijn. Dat neemt men hier wel erg letterlijk! We zien een man met een volle en een lege wijn­fles. Hij zit in een hoekje op de grond en giet eindeloos heen en weer tot in beide flessen evenveel wijn zit.

Heerlijke dag!

Dag 9, Jaisalmer-Jodhpur

(kaart)

Vanmorgen kwart voor 8 wegrijden. Onderweg stop­pen bij een Vishnoi dorpje. Leuk! De mensen komen meteen aanrennen. Het is een kleine compound met een paar hutjes en wat geit­jes. In een hutje zit een vrouw heel primitief de melk te karnen.

...

Verder rijden. We zit­ten nu dicht bij Pakis­tan. Hoe­wel er geen inci­denten zijn, zijn hier wel veel legerkampen en militaire wa­gens.

Rond half 2 al zijn we bij ons hotel in Jodhpur. Het ziet er weer prima uit. De kamer grenst aan een terras. Met ons achten eten we er een tosti . ‘s Middags gaan we naar de bazaar..

Slenteren en alle koopwaar weer bewonderen. Sjaaltjes tafelkleden. Hoe krijgen we het allemaal mee?

...

We zit­ten bij iemand die wie­rook ver­koopt op de markt en besnuffelen alle wierookjes. Bij zijn zoon kopen we dar­jeeling thee. Bij prachtige vrou­wen die dunne sjaaltjes verkopen koopt Ingrid  er één. Wat zitten ze daar mooi met al die kleurige doekjes tegen die blauwe muur!! Degene van wie Ingrid wat koopt moet wel eerst even wakker gemaakt worden.

Mensen, koeien, honden; ze liggen op de gekste en soms ook de drukste plaatsen te snurken.

We zien een mooi terras bo­ven­op een haveli. We zitten er héérlijk! In de verte ligt het fort. We besluiten er ook te gaan eten en nemen een heerlijke vegetarische maal­tijd. Allerlei kommetjes met sausjes, spinazie, yoghurt enz. Erg smakelijk. Naast hetterras zitten ergens op een paal mooie roofvogels. Heel veel mooie vogels trouwens, hier. Vooral bij de ondergaande zon zie je ze prachtig rondzwieren.

Dag 10,  Jodhpur

...

Van­mor­gen na het ontbijt gaan we met chauf­feur Singh en zijn hulpje naar het grote fort.

Onderweg bezoeken we  eerst een grote tempel. Het is een soort herdenkings­momu­ment. Goed sfeertje. Een tafel met herdenkingsdingetjes Foto’s en een een touw met allerlei zakdoekjes eraan geknoopt.

Vervolgens dus het fort; dat is érg mooi. Ik vind het mis­schien wel het mooiste fort. Er zijn veel voorwerpen uit oude tijden en tekeningen van de oude maharadja’s. Op zolder een heleboel wiegjes. Voor elke nieuwe maharadja baby wordt een nieuwe wieg ontworpen. De kamer waar de maharadja audiëntie hield. Je kunt bij dit fort de verhalen zelf bedenken

Vanaf het fort hebben we een schitterend uitzicht over de blauwe stad. Hij is écht blauw! Na het bezoek beslui­ten we zelf naar beneden te lopen. Daar hebben we geen spijt van.

...

Een énig weggetje met uiter­aard weer héél veel blauw! Uiteindelijk komen we uit bij hetzelfde terras terecht waar we gister zaten. We nemen het ervan en zitten een tijdje heerlijk in de zon. Het is goed warm maar niet té warm.

Daarna weer lekker rond­lo­pen. Het is altijd de moeite kleine steegjes in te gaan en af te dwalen van de “hoofd­weg”. Daar kom je vaak de verrassendste dingen tegen. Het is hier een mierenhoop maar het voelt allemaal wel heel veilig.

Aan het eind van de dag zijn we wel een beetje doorrookt. Wat een gassen allemaal! ‘s Avonds bij het hotel gegeten. Érg gezellig. Met ons zessen. Een lekker gerookt kippetje.

Dag 11, Jodhpur-Udaipur

(kaart) ... ...

Van­morgen in hotel ontbij­ten. Rond 9 uur vertrekken we naar Udaipur. Het is een flinke afstand. We vragen Toei  nog langs een dorpje onderweg te gaan maar hij snapte het niet(?) en stopt bij een tapijtwinkel. Daar zijn we snel weer weg. Onderweg drin­ken we nog een keer koffie. Tussen de middag komen we bij de Jain tempel van Ranakhpur . We dwalen er rond tussen de zuilen. Vlak­bij is nog een hele kolo­nie apen.

Doorrijden naar Udaipur. Onderweg nog stoppen bij 2 ossen die een waterrad voor irrigatie in beweging houden. Geverfde horens.

... ...

Het land­schap is inmid­dels flink veran­derd. Groener en ook flink heuvel/berg­ach­tig. Mensen blijven groten­deels het­zelfde. Veel kleine “boerderijtjes” met kleine veestapeltjes. Mensen wer­ken op het land. Vrouwen werken hier ook in de bouw en wegenaanleg. Knap hoe ze die fijne kleurige sjaaltjes daar heel bij hou­den!Ik zou ze geen dag heel houden!

In Udaipur weer een prima hotel. Weer worden we met bloemen­slin­gers omhangen. We komen rond half 6 aan en even later nemen we een rik­sja naar het meer. We eten heerlijk aan het water in dit Indiaas Venetië. Vanaf het restaurant lopen we door een straatje waar we bij een kleermaker terecht komen die 3 hesjes voor Ingrid gaat maken. Van zijde. We zij   benieuwd. Ongeveer 16 euro per blouse. Ingrid laat een hesje van haar zelf achter  als voor beeld. Morgenavond komt hij ze naar het hotel brengen.Tenslotte weer met de riksja naar het hotel en daar nog even wat drinken.

Dag 12, Udaipur

Wat een dag! Vanmorgen rond half 9 na ontbijt op pad.

Met een riksja de stad in. Lekker rondlopen en oh wat hebben we geshopt! Veel leuke winkels. In een minia­turenwinkeltje uitge­breid zitten, met chai. Gezellig kletsen en een paar minia­tuurtjes kopen. O.a. een paar kaarten. Leuke kaarten van handbeschilderde olifantjes en zo.

Vervolgens komen we bij een juwelier terecht. Ook daar uit­ge­breid aan de chai zitten en na lange tijd een deal slui­t­en over een aantal kettin­gen, armbanden, ringen en oor­ bellen. We kopen 3 blauwe kettingen en laten er van twee, 2 armbandjes maken. Wij vertrekken. Na nog wat winkeltjes komen we weer er­gens hoog op een dakterras . Ingrid merkt dat de arm­bandjes die ik meteen omge­daan had, voor blauwe polsen zorgen. Wat een nep!

Wij weer terug. Na het tonen van mijn blauwe polsen veel verontschul­digingen en weer chai. Het komt door het blau­we draad waar alles mee ge­re­gen is. De stenen geven niet af (?). Stenen kommetjes met water worden aangerukt om de proef op de som te nemen. Dus zal hij zal alles opnieuw laten rijgen met wit draad. We krijgen een paar oorbellen voor het ongemak. Na ver­loop van tijd gaan we weer terug om ze op te halen.

...

We komen ook nog langs een kleermaker waar we broeken laten maken.

We bezoeken een tempel. Voordat je bij de tempel bent moet je een hele hoge trap beklimmen waar  allemaal meer en minder heilige mensen op zitten .

We willen nog een boot­toch­tje boeken maar dat lukt niet meer. Alles is volgeboekt! Jammer!

Uiteindelijk belanden we weer in het hotel en… ja hoor; weer blauwe polsen! Balen dus. Toch weer terug naar de juwelier. Echter; de winkel is inmiddels  gesloten. Mensen in de straat met wie wij spre­ken wijzen ons op een wi­n­kel­tje verderop wat nog open is. Het zou van de broer van onze winkelier zijn. Wij er­h­een, broer laten bellen.  Uiteindelijk komt ons juweliertje er weer aan. Dit keer zijn we klaar met de thee. We krijgen zowaar ons geld weer terug! Wat een gedoe! We moeten nog op­schieten ook want om 9 uur worden de broeken al ge­bracht  naar het hotel! De oorbellen die we voor het ongemak gekregen hadden mogen we trouwens houden!

In het hotel eten we lekker voor 6 euro samen! De broe­ken worden gebracht; ze zitten prima. De hessen van de dag ervoor worden ook gebracht. Allemaal prima geworden! Nog even  op inter­net geweest. We krijgen een paar leuke berichtjes o.a. van Jan en Jetske en Peet.

Dag 13, Udaipur - Pushkar

(kaart) ...

Van­morgen vroeg uit de veren. 7 uur ontbijt half 8 weg­rijden. Het is een vrij lange reis. Veel leven als je door een dorpje rijdt en veel mooie mensen ook weer.  Onver­wachts stopt ergens onderweg een busje. Mannen geven een in het wild levende kolonie apen alle­maal grote wortels. Wij vra­gen Toei te stoppen en kijken er heerlijk even. Voeren zelf ook wortelen. Een stuk of 50 apen zijn er. Er staan ook nog wat koeien bij die ook wortels krij­gen.

...

Rond half 3 komen we in ons hotel in Pushkar. Redelijk hotel. Wel minder sjiek dan het vorige. We lopen naar het centrum. Vreemd stadje. Mooi meertje. Heilig, leuk om te zien maar het stadje zelf is erg toeristisch. Erg jaren six­ties. Het doet wat onnatuur­lijk aan. We lopen er wel even lekker rond. We drinken wat op een dakterras. Niet  erg om de volgende dag weer verder te gaan.

s Avonds eten we in het hotel. Geen onverdeeld succes. De tv trekt aanzienlijk meer aan­dacht dan de gasten. Bovendien is het boven op het dak erg koud! Maar we heb­ben weer wat warms in de maag en kruipen lekker op tijd het bed in. Heerlijk gesla­pen!

Dag 14, Pushkar - Jaipur

(kaart)

Het is koud, deze nacht! Extra deken over ons heen gegooid. Op het dak ontbijten. Dat is de enige plek om te eten. Koud! 4 graden is het. Maar wel lekkere warme toast en een lekker bakkie thee.

...

Half 8 vertrekken we. De reis gaat voorspoedig. Hier en daar is het onwijs druk maar onze chauffeur, meneer Singh rijdt voortreffelijk! Heel veilig. Hij toetert  alleen als het zinvol  is.

In Jaipur gaan we meteen, nog voor we naar het hotel gaan, naar het Amber fort. Leuk om even te kijken. Niet heel spectaculair en onwijs toeristisch. Van alle kanten worden ons kitsch olifantjes onder de neus geduwd. In het fort is het èrg druk. Veel druk­ker dan de vorige forten. We happen even naar lucht en zijn het heel even zat!

Na het bezoek aan het fort rijden we verder naar ons hotel. Een verademing! Een plaatje! Bissau Palace. Mid­den in deze drukke stad. We hebben een leuke kamer, helemaal in oude stijl. Een oud bed, dito bankje. Buiten de kamer een groot plat met luxe stoelen! We lun­chen in de tuin tussen pauwen en diverse vogeltjes waaronder een ijsvogeltje. Wat een heer­lijk rustige tuin!

Na het eten lopen we de stad in. Druk, druk, druk, lawaai en héél veel stank! Het valt niet mee om over te ste­ken! Weer veel mooie mensen maar ook veel armoede. Fruit- en stoffenverkopers, vooral van hele dunne stoffen.

Nog wat kleine aankopen gedaan. Het blijft een shop­pa­radijs! Er zijn meer bede­lende mensen hier. Het hotel staat in de moslimwijk. Deze stad is echt een chaos! Soms heel aantrekkelijk, soms ook afstotend.

... ...

Terug in het hotel probe­ren we Ma en Marjon te bellen. Ma is niet thuis, Marjon wel. Lekker bijkletsen. We eten in ons hotel. Erg lekker. Het restaurant in deze haveli is in een schitterende ruimte. Het eten is een beetje heet. In dit hotel heeft koningin Elisa­beth ooit gelogeerd. Er han­gen nog foto's van haar ver­blijf.

's Avonds weer tassen pakken. Heerlijk geslapen. Wel vermoeiende dagen. Veel indrukken de hele dag door. Maar je wilt ook geen indruk missen!

Dag 15, Jaipur

Lekker rustig aan gedaan. Een beetje uitgeslapen. Rond half 9 naar het ontbijt. Tegen tie­nen de stad in. De binnenstad is zo'n 200 meter van het hotel.

...

De varkens snuffelen op de hoek tussen het vuilnis. Eigenlijk hebben we de hele dag rondgelopen.

Eén keer gestopt en in een goed koffie­huis koffie gedronken. Veel andere tentjes zagen er weinig aanlokkelijk uit. Niet om wat te gebruiken; laat staan om naar de wc te gaan.

We hebben weer spulletjes gekocht; sjaals, oorbellen, tafelkleed. Zo langzamerhand heb­ben we al heel wat inge­sla­gen, maar het ziet er ook allemaal zo leuk en kleurig uit, en het is zo ontzettend goedkoop!

Wat een dampen en stank af en toe! Uitlaatgassen, vuur­tjes die overal gestookt wor­den, pannen met duistere zaken waar gefrituurd wordt. We vinden ineens vanuit een zijstraatje een groot plein waar honder­den jute zakken liggen met van alles! Gedroog­de rode pepers, knoflook, en joost mag weten wat nog meer allemaal. Met grote steken zijn de meeste zakken dichtgenaaid. Vaak zijn ze ook eindeloos versteld. ...

Er lopen enorme ossen, met groen geverfde hoorns, die op oude houten wagens de zak­ken vervoeren. Als je een allergie voor stof hebt is dit niet de juiste plek, want zelfs wij krijgen een niesbui. Wat een zwaar werk voor de mensen hier! Hier je leven lang werken zal de levens­duur niet verlengen.

Wel een heel bijzonder schouw­spel. Nog nooit zoiets gezien, en misschien zal het over een aantal jaren wel alle­maal vervangen zijn door plastic. Wel gezonder voor de werkers waarschijnlijk.

... ...

Er lig­gen ook diverse nesten met hondjes. Tegen zessen zijn we weer in het hotel. Bekaf van het de hele dag slenteren, maar we hebben ook wel weer veel bijzondere dingen gezien. We genieten van het kijken hoe het leven zich hier afspeelt. Wat een hard bestaan, en wat een krachtige mensen.

We krijgen een sms je uit Holland. Alles prima daar ook gelukkig.

Half 11 zijn de tassen weer gepakt en gaan we lek­ker slapen. Het zijn vermoeiende dagen; heel veel indrukken. Maar je wilt ook geen indruk missen!