TravelByPhoto.nl

Reisverslag Zuid India
deel 2: Kerala

Voor bij het reisverslag

Als u bij het lezen een foto aanklikt dan wordt deze ver­groot. De foto′s kunnen ver­volgens achter elkaar als dia­show bekeken worden. Als u een link, bij voorbeeld: Shoestring aanklikt dan wordt deze geopend. Wanneer ver­wezen wordt naar de kaart van Zuid India, dan kan deze opgeroepen worden door de link: kaart aan te klik­ken.

De in het reis­verslag op­ge­no­men film­clips zijn HD op­na­men. De clips wor­den geopend en kunnen bekeken wor­den in een apart venster dat vanzef opent als u op af­beelding met het pijltje klikt.

Week 2

Zaterdag 13 januari - Kodaikanal - Thekkady

(kaart)

Vanmorgen om 8 uur vertrokken. Vijf uur gereisd. Mooie tocht door de bergen! Gestopt op een uitzichtspunt. Hier kun je mooi over de bergen kijken. Zonnig, maar wel wat heiig. Veel apen.

Onderweg stoppen we bij een steenfabriek. We lopen wat beschaamd het terrein op. Jonge maar ook oude vrouwen en mannen zijn hard aan het werk. De vrouwen verdienen ongeveer 1 euro 50 per dag. Bijzonder zwaar werk! Heen en weer lopen met soms wel 13 stenen op het hoofd!

... ...

Vlak voor het einde van de rit passeren we de grens met een echte slagboom; de grens met de deelstaat Kerala. We stoppen nog even bij een wasserij. In de rivier wordt de was voor heel veel mensen gedaan; met name de rijker families besteden deze klus uit.

We komen aan in Thekkady waar we met bloemenslingers ontvangen worden. We hebben een grappige asymmetrische kamer. We lunchen en gaan het dorpje in. Om 4 uur vertrekken we voor een specerijentocht, maar dat valt tegen. We hadden visioenen van rode pepervelden gehad, en het was niet meer dan een soort botanische tuin met wat uitleg over kruiden en de daar aanwezige bomen.

Tegen de avond laten we ons masseren. We hebben een ayurvedische massage afgesproken Een uur lang heerlijk ingesmeerd en gemasseerd worden met olie, en een stoombad tot slot. Dit laatste is een soort houden doos waar je in kunt zitten, en waar alleen je hoofd uitsteekt. Bij zo een massage krijg je een soort papieren luiertje om. Je kunt ook hoofdmassage krijgen. We vinden het zo lekker dat we besluiten het de volgende dag nog een keertje te doen.

Na de massage gaan we de stad weer in. Geinternet en een mooie ketting gekocht. We kopen ook nog sjaals. We hebben niet zo een zin in een uitgebreide maaltijd dus we nemen ergens koffie met een smakelijk gebakje (50 eurocent voor 2xkoffie en 2x gebak). Op de kamer nemen we nog wat nootjes en een glaasje wijn.

Zondag 14 januari - Thekkady

Na een ontbijt wat wel even duurt (de volgorde is niet altijd logisch en soms is iets ook opeens op, en moeten er eerst boodschappen gedaan worden), gaan we op weg.We gaan naar een natuurpark; Periyar in Thekkady. Erg druk hier, veel Indiase toeristen ook. We maken een boottochtje over het meer. Het is wel een mooie omgeving, maar niet heel spannend.

...

Otters gezien, veel vogels en een zwijn en een hert. Vervolgens maken we een jungle wandeling. Met een bamboevlot gaan we de rivier over. Daar lopen we 2 uur met een gids. Wel mooi, maar hier niet veel dieren gezien. Alleen 2 grote eekhoorns. Wel veel mooie eeuwenoude bomen.

Om een uur of 2 smiddags zijn we weer in het hotel. Om 3 uur hebben we weer onze massage. Het was weer lekker, maar ....... het priemen in mijn navel vind ik wat minder!

Gegeten bij de French Bakery. Het is een eenvoudige eigengemaakte hut waarvan het voorste deel dienst doet als restaurant. De vrouw des huizes kookt heerlijk met verse producten. We eten er lekkere spinazie (aloo palak) en naan met veel knoflook. Het weer is precies goed! Nooit te warm tenzij je overdag erg lang in de zon loopt. 's Avonds net lekker, zonder vestje.

Maandag 15 januari - Thekkady - Cochin

(kaart)

Om 8.15 vertrokken beginnen we aan onze volgende etappe van de rondreis na een goed ontbijt in een klein tentje dat "Wilderness" heet. Vlotte bediening.

Onderweg zouden we stoppen bij een theefabriek, maar die is helaas dicht omdat het vandaag een feestdag is.

We stoppen ergens waar tientallen, misschien wel honderden pelgrims langskomen. Ze hebben vlaggen en afbeeldingen van oa krishna bij zich. De mensen zijn vrolijk, en zwaaien naar ons. Ze zijn gekleed in zwart of oranje.

... ...

Ergens onderweg eten we wat in een tentje. Volgens Muthu zijn in deze streek de meeste gerechten te scherp voor ons. We eten koekjes, bananen en rijstballetjes.

Het landschap verandert. Eerst theeplantages en nog steeds mooie bergen. We stoppen bij een rubberplantage en kijken hoe dat proces hier werkt. We komen steeds dichterbij Cochin, aan de Arabische Zee. Het wordt ook steeds warmer. Zo een 33-35 graden hier, en dat is flink heet op zo een lange reisdag!

Als we op onze kamer in het hotel in Cochin aankomen blijkt de vloer nat vanwege een lekke airco. We veranderen in een nood vaart van kamer en frissen ons wat op.

We hebben maar ongeveer 3 kwartier voordat we naar het theater gaan. Bij het theater aangekomen verdelen we onze aandacht tussen het kijken naar de wondermooie netten bij de zee, en het schminken van de artiesten in het theater. Uiteindelijk kijken we het meest in het theater, want daar zijn we alleen nu, vanavond, en naar de netten kunnen we nog terugkeren.

... ...

In een warme ruimte schminken de acteurs zich op het toneel. Alles is van dichtbij te bekijken. De verf is allemaal van natuurlijke materialen gemaakt, evenals de (rijst)lijm waar ze dingen mee op hun gezicht plakken. Het ziet er idyllisch uit. Men maakt zichzelf op, maar deels ook elkaar, en er is rust en er zijn olielampjes. De voorstelling duurt vrij lang, volgens sommige groepsgenoten zelfs te lang, maar wij kijken tot het eind. Een wonderlijk schouwspel. Muziek en dans, en zelf darmen worden gerukt uit de slechterik! Mooie kostuums. Veel gebaren, en handen en voeten spelen mee. De kwaaie heeft iets in zijn ogen gedaan, waardoor die een paar minuten helemaal rood zijn!

Na de voorstelling eten we gezamenlijk met de groep. Gids Muthu en de chauffeur eten met ons mee. Bier is hier niet toegestaan, maar de Indier is vindingrijk, dus krijgen we hier het bier geserveerd in .... witte theepotten en bekers!!!!

Dinsdag 16 januari - Cochin

In het hotel ontbeten. Het gaat weer heel chaotisch! Wij zitten met ons vieren aan een tafel; nee, er is geen toast meer (al staat het wel op de kaart), wel taart . 6 man personeel bedenkt hoe dat nou moet, en dan komt een van hen op het idee brood te gaan halen. Dus na een tijdje hebben we alsnog ontbijt. Maar..... even later komen de volgende 4 reisgenoten beneden. Brood? Nee, nee , brood is op. De bediening wijst naar ons en zegt: er is wel gebak, willen jullie dat? Nee ook deze hollanders willen toast. Dus gaat er weer 1 boodschappen doen. Zo gaat dat door. Onze gids Muthu ziet dat dan aan en regelt voor de volgende dag, als we vroeg weg moeten, dus maar een buffet.

Vandaag gaan we met excursie Cochin in. We gaan eerst naar de netten. Een andere vreemde gids is toegevoegd; als men dat niet doet komt er gedonder met de vakbonden, horen we. Deze gids neemt ons mee naar een Nederlandse kerk en een begraafplaats waar Nederlanders liggen en het eindigt met een toiletstop in een heel dure souvenirshop. Of we daar niet wat willen kopen. Nee dus. Bovendien zijn de mensen hier erg opdringerig.

... ...

We maken ons los van de groep en laten de rest van de excursie voor wat het is. We gaan lekker zelf ronddwalen door de Joodse wijk. Een mooie oude synagoge gezien. Er liggen hele oude, prachtige tegels op de vloer. Het is hier in deze Joodse wijk verschrikkelijk leuk. We genieten van de vele unieke winkeltjes. Mooie dingen hier, veel antiek ook. We kopen wat dingetjes en vinden een tuin ergens achter een kleine winkel waar we wat kunnen drinken, soep en noodles eten. Even later vinden we een echt restaurant met terras aan zee. Daar ploffen we neer om voorlopig niet meer op te staan! Heerlijk hier!

...

Tegen het eind van de middag terug naar de visnetten om ze nog een keer te fotograferen/filmen tegen de avond Mooi zacht licht dus. Het is hier leuk tussen de netten en de vissersboten. De netten worden voor het echte vissen snachts gebruikt. De vangst is snachts groter. Overdag zijn de toeristen de grootste vangst. We horen dat je hier op moet letten; je wordt uitgenodigd op zo een stellage bij het net te komen kijken. Soms wil men daar naderhand wel erg veel geld voor hebben. We gaan er dus maar niet op in, en lopen heerlijk langs de walkant alles te bewonderen. We blijven hier lang rondhangen. Als het donker is gaan we met de tuk tuk naar het hotel.

Woensdag 17 januari - Cochin - Allepey - "Backwaters"

(kaart)

Vertrek 10 uur vandaag. Dat voelt als heel lang uitslapen! Het ontbijt is weer een wat langduriger gebeuren.

Rond half 12 zijn we in Allepey. Daar klimmen we op een vrij kleine boot, waar alleen onze groep op zit. We zitten heerlijk op dek en 3 uur lang tuffen we met ons dieselbootje door de backwaters. We zien de bekende tradidionele "house boats". Ze zijn hier al heel lang, maar er zitten ook hele chique bij, soms zelfs met airco en zonnepanelen! Heerlijk tochtje. Het dagelijkse leven van de bewoners van de dorpen langs het water vindt op en om het water plaats. We zien de mensen in het water staan, vaak tot aan de nek. Ze poedelen, doen de was, poetsen er hun tanden enz. Hele groepen eenden komen voorbij. Ze worden hier gekweekt en gehoed. Veel ibissen ook en overal verschillende soorten bootjes. ... ...

Rond 3 uur gaan we aan wal bij ons hotel. Wauw, wat een plekje hier! Met een bootje wat meer een soort pontje is gaan we naar onze kamers op een eilandje. Het zijn een soort appartementjes. Ze zien er prima uit! We puffen even uit, voor ons appartementje, op een lekkere stoel onder een bananenboom.

's Middags maken we een wandeling naar het strand. Het strand is niet echt heel bijzonder, maar de wandeling door het dorp is leuk. Mensen leven hier van de kokosnoten. Ze bewerken de vezels van de noten tot een soort vlas. Heel veel kokosbomen hier. We eten met de hele groep vandaag. Ook hier geen snelle bereiding, maar het is wel weer lekker.

De roomservice is hier geweldig. Als je wat bestelt brengen ze het op het pontje naar je toe! Wat een leven!

Donderdag 18 januari - Allepey - "Backwaters"

Onze groepsgenoot Debbie is vandaag jarig! We ontbijten gezamenlijk. Om half 9 vertrekken we met 2 kleine bootjes. Een leuke tocht door 2 smalle kreken. We drinken ergens uit verse kokosnoten. Ze worden voor ons uit de boom gehaald, dus echt vers.

We varen langs een bedrijfje waar ze de kokospluis bewerken. Vrouwen maken er touw van, en wij worden ook uitgenodigd het te proberen. Ik denk niet dat mijn stukje touw door de keuring is gekomen. Leuke tocht.

Tussen de middag een door Shoestring aangeboden lunch. Lekker!

... ...

's Middags gaan we naar de slangentempel, met groepsgenoot Peter, in een riksja. De tempel is imponerend, maar wel leeg. Veel afbeeldingen van slangenkoppen, meest cobras. Kennelijk is het hier soms heel druk, maar nu is het er rustig.Een mooie omgeving hier. Onderweg komen we nog een olifant tegen die iets moet zegenen. We worden uitgenodigd ook te komen kijken.Vuur en rituelen voor een huis. En muziek natuurlijk.

De rest van de middag lekker lui geweest. Jan neemt nog een massage.

Vrijdag 19 januari  - "Backwaters" - Kovalam

(kaart)

Half 8 ontbijtbuffet. Met pontje weer over en om half 9 vertrokken met de boot naar een sluis waar we opgepikt worden door onze bus.

...

Het is warm vandaag! We reizen de ochtend en zijn tegen de middag in ons hotel in Kovalam. Op het dak van het hotel lunchen we. ' s Middags het strand op gegaan en lekker luie ligstoelen en een parasol genomen. Jan zwemt in de soms best hoge golven.

Aan het eind van de middag lopen we langs winkeltjes en laten we diverse kledingstukken maken. Dat kan hier heel voordelig! Leuk. We drinken een cocktail en later eten we wat. Tegen tienen zijn we weer in het hotel. Lekkere kamer.We trakteren onszelf op airco.